تیم ملی فوتسال افغانستان قبل از جام جهانی در ۳ تورنمنت شرکت خواهد کرد انتصابات جدید رهبر طالبان در ساختار حکومت سرپرست افغانستان برنامه بازی‌های تیم ملی فوتسال افغانستان در جام جهانی ازبکستان طرح پوشش بیمه‌ای اتباع و مهاجرین خارجی مجاز ساکن ایران آغاز شد سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: در جام جهانی همه راه‌ها به تیم‌های بزرگ ختم می‌شود سرمربی تیم ملی فوتسال افغانستان: برای شگفتی سازی به جام جهانی می‌رویم کاظمی‌قمی در مشهد: از هر ابتکار و پیشنهادی در راستای رشد افغانستان حمایت می‌کنیم + فیلم حسین شمس: به تیم ملی فوتسال افغانستان خوش‌بینم، آنها سرنترسی دارند تیم ملی افغانستان در جام جهانی فوتسال با آرژانتین، آنگولا و اوکراین هم‌گروه شد برنامه جهانی غذا: سیل در افغانستان به ۸۰ هزار نفر آسیب رسانده است گلر تیم ملی فوتسال افغانستان: آرزو دارم نماینده خوبی برای کشورم در جهان باشم فیلم | دومین محموله کمک‌های بشردوستانه ایران به مزارشریف رسید سازمان ملل وضعیت مناطق سیل زده افغانستان را بحرانی عنوان کرد دومین هواپیمای کمک‌های بشردوستانه ایران به افغانستان اعزام شد شعری از سیدحکیم بینش، شاعر افغانستانی برای رئیس‌جمهور فقید ایران + فیلم یادبود مهاجرین افغانستانی در قم برای شهدای خدمت | کاظمی قمی: رئیسی برای حمایت از مردم افغانستان راه تعامل را برگزید محمدجواد صفری دروازه‌بان تیم ملی فوتسال افغانستان به گیتی‌پسند اصفهان پیوست کاظمی قمی: ایران ۳۰۰ میلیون متر مکعب حقابه از افغانستان دریافت کرده است ۱۰۰هزار مهاجر افغانستانی در مراسم وداع با رئیس جمهور در مشهد شرکت کردند معاون نخست‌وزیر طالبان با اسماعیل هنیه و امیر قطر در تهران دیدار کرد + عکس
سرخط خبرها

ما غم شریکیم

  • کد خبر: ۱۰۴۰۴۱
  • ۱۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴
ما غم شریکیم
سید محمدرضا هاشمی - روزنامه‌نگار افغانستانی

حادثه صحن پیامبراعظم(ص) حرم مطهررضوی با واکنش‌های زیاد جامعه مهاجران افغانستانی مقیم ایران روبه رو شد.

انسان‌هایی که بیشتر از هر کسی از نفرت پراکنی، توطئه و تفرقه افکنی آسیب دیده اند و اثر آن را بیشتر از هرکسی بر زندگی شان احساس کرده اند.

«نجیب بارور»، شاعر نام آشنای افغانستانی، در واکنش به حادثه روز گذشته در حرم  مطهر رضوی در توئیترش نوشته است: «هنوز انگیزه این قضیه معلوم نیست، اما هرچه در پشتش باشد، برای سوءتفاهم ایجادکردن بین دو ملت است. این قضایا را به کشور مرتکبان ارتباط ندهید. تروریست تبار، قوم و کشور ندارد. ملت افغانستان با مردم ایران رابطه تاریخی و عمیقی دارد که در رگ و ریشه ما نفوذ دارد.»

این شاعر افغانستانی در شعری که به حجت الاسلام شهید اصلانی تقدیم کرده، نوشته است:

«من و تو بار‌ها از خنجر دشمن، زمین خوردیم/ بیا با بازوی هم برکنیم، این بار خیبر را»

اشتراکات و پیوند‌های ملت ایران و افغانستان مانند ریشه‌های درختی تنومند در سالیان دراز درهم تنیده است؛ مردمی که در غم و شادی کنار هم بودند و شهدا و جانبازان افغانستانی دفاع مقدس شاهدی بر این ادعا هستند.

محمدکاظم کاظمی، شاعر و پژوهشگر افغانستانی، هم در واکنش به حادثه سه شنبه در حرم مطهررضوی نوشته است: «می شود پنداشت که عملیات‌هایی از این قبیل، در هر دو کشور بخشی از یک برنامه بزرگ برای شکستن روحیه مردم و ایجاد تنش‌های قومی، زبانی، مذهبی و سیاسی در بین همه اهالی این منطقه است. برخی رسانه‌ها می‌کوشند حساسیت‌ها و کدورت‌ها را از هر دو جانب برجسته سازند و با اثرات متقابل این‌ها ما را وارد چرخه تخریب کنند. دراین میان، فقط به مدد تعادل، مدارا و تعقل است که می‌توان بر این وضعیت فائق آمد. ضرورت این خویشتن داری و مهربانی در میان اهالی فرهنگ و دانش به ویژه اصحاب رسانه بیشتر احساس می‌شود.»

واکنش نخبگان افغانستانی به حادثه حرم مطهررضوی به این نمونه‌ها محدود نیست. شرایط حساس امروز می‌طلبد که ما هوشیار باشیم تا بتوانیم بهترین تصمیم را در این وضعیت بگیریم. ما افغانستانی‌ها هنوز غم شریکی برادران و خواهران ایرانی مان را در روز‌های سیاه سرزمینمان به یاد داریم که چندماه قبل ایران #جان_پدر_کجاستی؟ را فریاد زد. ما غم شریکیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->